Julaftons morgon, innan gryning

Idag har varit en härligt och vacker dag. Vår första julafton hemma i Uppsala som familj. Första julafton i vårt nya hus. Kravlöst, stressfritt, skönt. Jag hade tre mål med dagen: Morgonljus, gå på julspel i Domkyrkan, och äta julmat.
 
Jag ville återskapa julmorgontraditionen som vi har i mitt föräldrahem. Jag steg upp kl 7 när det forfarande var mörkt ute. Satte på en brasa i spisen och tände alla ljus som var utspridda runt om i vårt vardagsrum. Sen väckte jag Robin och Astor med ett par julvisor. Vi satte oss i vardagsrummet i soffan och Robin läste Lukasevangeliet som min far gjort i alla år. Astor satt i min famn och lyssnade. Sen lät vi ljusen brinna, satte på julmusik, det blev albumet Ringen, I klockor med Täby Kammarkör. Vi satte oss i köket och åt saffranspannkaka (mer som saffransrisgröt) som Robin lagade igårkväll. Lugnt och stilla ljusnade det sakta där ute. Det var en underbar stund. 
 
Astor gick och hämtade brandbilen när han såg brasan.
Jag älskar de här bilderna på mig och Astor. Han är så mammig och kramig sedan vi flyttade till Röda huset. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0