Julafton, afton

När vi kom hem igen var det inte mycket kvar av dagsljuset. Astor hade somnat på vägen hem. Jag fixade klart med långkål och brysselkol och sen åt vi det som vi orkat med att laga de senaste dagarna. I torsdags kokte jag en rimmad julskinka i ett spad med stjärnanis, enbär, kryddpeppar, lagerblad och torkad chili. Det blev så gott! I det skinkspadet kokte jag grönkål som sen stuvades i smör och grädde. Godast på hela julbordet var denna långkål! Annars är min favorit på julbordet brysselkål som steks i smör och honung med en vitlökskryfta, salt och peppar. Jansson och julköttbullar stod jag och slet med igårkväll tills fötterna värkte. Lite köpt fisk på det, varmrökt, gravat och sill. 
 
Jag kikade in i vårt hus utifrån
Julbuketten med amaryllis från Bellis 
 
Efter maten var vi så slut att vi alla tre gick och bäddade ner oss och tittade på julfilm i två timmar. På kvällen åt vi lite mer julmat och sen tog jag mina sista icke-existerande krafter och svängde jag ihop en saffranskaka tills imorgon. Astor hällde ut allt bakpulvret på golvet och Robin gick ut i kylan och startade upp sin gamla bil. Jag satt en stund och spelade piano. Sen var dagen slut. En alldeles utmärkt dag. Jag har verkligen längtat efter en sån här avslappnad julafton. Hela dagen har jag förundrats över hur otroligt vacker världen är klädd i vitt. Det blå och vita bara strålar. Dagen avslutades med att vi fick veta att en vän ska få en dotter bara 4 månader efter vår dotter kommit nästa år. Fantastiskt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0