8 veckor kvar

 
Imorn skall jag till barnmorskan och prata om amning. Jag har förberett mig genom att titta på ca 10-15 nyhetsmorgonklipp med intervjuer av den heliga barnsjuksköterskan Birgitta som svarar på frågor om amning..
 
 
Detta fick jag med mig:
  • Det kan ta upp till 8-10 veckor tills amningen är helt etablerad
  • De första 14 dagarna ska man amma ett bröst i taget per amningssession eftersom den feta mjölken kommer i slutet.
  • Tar bara 46 min för bröstmjölken att brytas ner i barnets kropp. (Ersättning tar 3 timmar att bryta ner)
  • Lite amning hjälper mycket. 30-40 ml bröstmjölk per dag kan göra stor skillnad för barnets immunförsvar mm.
  • Om man vill kunna ge bröstmjölk på flaska är det viktigt att börja pumpa tidigt (när barnet är max ett par veckor gammalt). Sen är det för sent att få ihåg en pumpning
  • Pumpa då direkt efter amning, för om man pumpar mellan amning ökar man bröstmjölksproduktionen.
  • Mjölkstockning: låt barnet suga på det onda bröstet, prova olika grepp
  • Om man vill sluta amma kring 6-9 månader ska man helst inte vänta till 9 månader eftersom barnet då är i en “orolig” utvecklingsfas med separationsångest. 
  • Näringsmässigt ska en 6 månaders bebis inte behöva äta på natten
  • Om en ex. 6-veckors bebis är extra vaken och orolig på kvällen är det för att den behöver mer fett, dvs amma oftare under eftermiddagen. Stå ut med detta oroliga beteende fram till ca 2,5 månad.
  • Om ett barn över 5-6 månader vill amma varannan timme på natten betyder det att den fått i sig för lite mat på dagen. Då måste man öka portionerna av riktig mat tex gröt.
  • Gör det inte till rutin att barnet alltid somnar vid bröstet. Då kommer det bara kunna somna om det får amma. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0