Längdföraren

Igår var det val i Sverige till riksdag, landsting och kommun. Det var mitt tredje val so röstberättigad och min första erfarenhet av att vara med och ta emot och räkna röster. 

 

Min titel var “längdförare” och jag hade ansvaret för röstlängden. Jag satt och tog emot röster i södra Kroksbäck som är ett område i Malmö med väldigt hög invandrarkoncentration. Det var en riktigt rolig dag trots att den var lång (från 07.30 på morgonen till 00.30 på natten). Som tur var hade jag två pauser på sammanlagt 4 h.

 

Det roligaste var att möta alla människor som röstade. Se dem i ögonen, se deras leenden, deras nervositet och tacka dem för deras röst. Folk såg så glada och samtidigt nervösa ut. Väldigt många var förstagångsväljare och behövde mycket hjälp med röstningen. 

 

I Sverige finns tre regler som kan ställa till det. Om man lägger ner mer än ett röstlapp i ett kuvert, eller om man viker lappen, blir rösten ogiltig. Om man glömmer att stänga/försegla kuvertet blir rösten också ogiltig. Det är svårt att förklara sånt för en nervös människa som knappt förstår någon svenska. Så vi var mycket noggranna när vi tog emot röstkuverten för att upptäcka om de gjort några fel. 

 

Mest satt jag och bockade av namn på röstländen när någon kom och lämnade sina röster till röstmottagaren. Röstlängden är ordnad i personnummer och vår äldsta röstare var 96 år. Jag stod också och delade ut valkuvert och informerade vid ingången, la några kuvert i valurnan och räknade och skrev in förtidsröster i vallängden. 

 

Det kom också ett flertal unga tjejer som precis fyllt arton eller nitton men redan hade flera barn. Och gamla gummor i hijab, och gubbar i sånna långa vita klänningar och sandaler. En gumma hade väldigt lik röst som min mormor. Jag såg så mycket vackra och speciella människor på en och samma dag!

 

Klockan 20 stängde vallokalen och vi började räkna röster. Man börjar med riksdagsrösterna. Vi hade ungefär 1050 röster, vilket var mycket för vårt distrikt med 1700 röstberättigade. Förra valet hade bara ca 30% röstat, nu var det över 60%! Kul! Klockan halv 1 på natten var vi klara med räkningen av kommun och landstingsrösterna. 

 

Jag cyklade hem glad och belåten över att mardröms situationen inta hade infunnit sig. SD fick bara 17 %, inte 25% som vissa opinionsundersökningar visat. Puh! Och rödgröna blev större än alliansen. Nu ska vi se hur det går med regeringsbildningen.. Tycker att den här bilden får tala för sig för vad som är en rättvis regeringsbildning. 

 

 
 
 
 
Här har vi lite random partier som några enstaka la sin röst på. Skånepartier, Kristna värdepartiet som vill totalförbjuda abort, Enhet som vill satsa på existenslinjen istället för arbetslinjen, Djurens parti som vill ge djur samma rättigheter som människor, Sveriges kommunistiska parti, Trygghetspartiet med mera. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0