Heidebogen

I söndags hamnade jag av olika invecklade tillfälligheter i Flensburg. Där hade jag ordnat att få bo hos Pastor Wolfgangs fru Sylvia och hund Nora. Sylvia är präst i tyska lutherska kyrkan och Nora är en Collie. Jag hade ett långt samtal med Sylvia om tro.

 

En luthersk präst behöver (kanske) tro att Jesus uppstod för våra synder sa hon. Kul att hon la in ett "kanske". Hon sa också att hon som präst inte tror mer eller mindre en den som tror minst i församlingen. Jag förstår inte riktigt hur det går ihop. Men kanske förstår jag en dag.

 

Hon berättade också om gamla och nya testamentets mycket olika språk. Gamla är skrivet på hebreiska och nya på grekiska. Hebreiska är ett bildligt språk, som uttrycker sig i bilder, uppskattningar och symboliska liknelser. Grekiska är ett logisk och filosofisk språk. Därför skiljer sig gamla och nya testamentet så oerhört och man måste vara medveten om det när man tolkar bibeln.

 

Sen gick vi på en lång promenad med Nora som sprang lycklig som en galning med tungan hängande utanför ena sidan av munnen. Wolfgang och Sylvia hus ligger precis vid bostadsområdets rand med trädgårdsstaketet angränsande mot ett stort naturreservat. Det är underbart att titta ut mot den vidden från sovrumsfönstret eller vintergarten.

 

Tyvärr fick jag varken nån bild på Sylvia eller Nora på kameran. Men fem miljarder bilder av blommor och växter i skymningsljus.

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0