Žilina

Sommarminne, 2
 

I juli efter besöket hos Mima i Michalovce åkte jag med tåget till Žilina i norra Slovakien. Michal hade med sig två små cyklar och hämtade mig på stationen mitt i natten. Så cyklade vi genom hela stan och kom till hans gammelfasters lägenhet där jag skulle sova i gammelfasterns säng. Lägenheten var full av spännande saker. Fastern var uppenbarligen mycket religiös och rojalistiskt lagd med många antika föremål, vackra tyska böcker från 1800-talet och pinaler från Österrike-ungerska kejsardömet. Det var som att komma in i en skattkammare. Hennes rum luktade tvål och gammal dam. Det var en mycket märklig känsla att lägga sig mellan de vita välstrukna lakanen. En gammal nallebjörn satt i en fåtölj och bibeln låg på sängbordets yttersta kant. Allt var perfekt iscensatt. 

 

Michal visade mig sin morfars kolonilott med vinbärsbuskar, äpplen och stora blåbär. Vi åt asgod pizza inne i den fina lilla staden och bråkade om nåt jag glömt. Antagligen abort. Vi fick också tillåtelse av fastern att titta bland hennes gamla fotografier. Dom hade hon sorterat så noggrant i vita kuvert och gömt längst in i en garderob i sovrummet. Vi tittade länge och väl. Människorna på de där bilderna från början av 1900-talet såg så fräscha ut. Fina hattar, målade läppar och tidstypiska fräcka dräkter. Så glada och levande. Nu finns de inte mer.

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0