A 95

 
 
 
 
 

Idag hade jag min första examen. En muntlig examen i geopolitik. Jag hade gått på lite mer än hälften av föreläsningarna där den gamla proffesorn glidit fram och tillbaka över golvet som en osalig ande och med poetisk röst (som om han läste en dikt), proklamerat Rysslands höga moral och västvärldens förfall. 

 

Jag hade fått hjälp av Aigerim från Kazakstan att förbereda mig lite inför provet. Hon sa: Det finns bara en sak du behöver veta: Det huvudsakliga för Ryssland är moral och det huvudsakliga för Väst är territorium.

 

Hon gick också igenom teorin om Fundamental Dualism, som går ut på att människor från den "torra jorden"/inlandet (Ryssland) har en lugn, bofast, kontinuerlig mentalitet som fokuserar på moral. Havsfolken/de som bor vid kusten (dvs Anhlosaxerna) är däremot dynamiska, obeständiga, pengagalna och har territoriell expansion som första prioritet.

 

Innan provet började jag få riktigt kalla fötter. Jag sa till Aigerin att jag inte vill göra det. Men hon sa: Det kommer bli lätt.  Medan vi satt utanför salen skickade en rysk student en pdf till oss med svaren till alla frågor man skulle vara förberedd på. Den var 300 sidor lång. Aigerim sa: Elin var inte rädd. Lyssna inte på dem. Vi ska klara det. Sen började hon skumläsa genom dokumentet och tittade upp på mig då och då med mer och mer osäkerhet i blicken. Mitt ansikte var helt rött och jag hade ont i magen. Hur skulle jag kunna svara på något över huvud taget? Aigerim la sin svala hand på min kind och sa. Elin, det här kommer bli svårt.

 

När vi var 4 personer kvar som väntade på sin tur utanför salen, kom en av hjälpvakterna ut. Han börjar viska med studenterna. Han berättade vilka frågor som fanns kvar. Jag hörde inget. Vad det här seriöst?

 

Så var det Aigerims tur att gå in och jag var ensam kvar utanför. Hjälpvakten kom ut igen och sa: Nu är fråga nummer fem kvar.

 

Svaret till den frågan var två A4 sidor långt och skrivet på akademiska. Vakten fattade att det skulle bli knappt för mig att hinna läsa allt, så han gick igenom svaret från början till slut. Först inleder du med detta, sen nämner du de där tre namnen och de tre teorierna, sen detta.. Jag bara lät så mycket sjunka in som möjligt. Sen gick jag in. 

 

Jag fick tid att skriva upp stödord innan jag sattes framför professorn. Han frågade. Vad heter du och vart kommer du ifrån? Sen lät han mig börja berätta om USA:s geopolitik och om den fundamentala dualismen som skapar kulturella skillnader mellan öst och väst. Sverige har "havsmentalitet" sa jag. Då frågade han oväntat:

 

Varför är Sverige inte med i Nato och bör det gå med eller ej?

Jag sa att jag personligen var emot att Sverige ska gå med i Nato eftersom jag värnar om den svenska neutraliteten som räddat oss under krig men tillade, - Men de finns de som menar att Sverige skall gå med eftersom de ser en ökad rysk aggression. 

Han snörpte på munnen och sa listigt: - Jaså, och tror DU att Ryssland har för avsikt att attackera Sverige?

Jag log och sa. - Nej. Personligen tror jag inte att Ryssland vill ta Sverige.

Han skrattade gott och tittade på sina hjälpvakter som då också började skratta.

- Vad är nästa fråga? Fortsatte han.

- Rysslands geopolitik i 21 århundradet, sa jag och började återge: Ryssland var med om en stor geopolitisk omskakning i samband med Sovjetunionens sönderfall. Putins roll har varit att återupprusta den ryska militären som stått och blivit gammal under 90 talet. Hans mål är att återupprätta samma militära storhet som Sovjetunionen hade. 

Professorn höjde på ögonbrynet och sa: - Och vad var Sovjetunionens storhet: Det militära eller det kulturella och vetenskapliga?

-Jag skulle säga, både och! Svarade jag utan att blinka.

 

Professorn lyfte fingret i luften och ropade ut i luften med högtidlig röst: - A, 95(%)! 

Hjälpvakterna tittade glatt på varandra och en av dem skrev in betyget i min betygsbok. 

- Du har bättre förståelse av geopolitik än många av våra bästa studenter, sa professorn högtidligt.  

 

Så var det med det. Detta skriver en person som råkat ut för särbehandling och överraskande tursamhet i ett mycket korrupt land. Men det gör mig inte mycket ledsnare över betyget. Det handlar ändå om att överleva i det geopolitiska spelet.

 

Jag och Aigerim skrattade under hela lunchen. Du gav mycket korta och bra svar sa hon. Du är så trevlig. Han tyckte om att träffa en svensk som förstår hur goda ryssarna är.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0