Сырники

 
Ashungrig och minst sju nystekta kvargpannkakor rakt mer i magen med lingonsylt och smetana. Kristaller och högljudda röster och en begynnande huvudvärk. En nederländska som heter Renske. Te med tranbär till alvedonen istället för vatten. En hemlighet som inte tror att den syns. Men jag såg den direkt. Blicken, glädjen, närheten mellan skälvande skuldror. Seva älskar det kalla vinterljuset. Det är det vackraste säger han. Dima ska rösta på Putin i sin gamla skolgympasal och hoppa bungyjump. Som lärare på universitetet för internationella relationer förväntas man ta ansvar att uppfostra studenterna till patriotiska medborgare. Så står det skrivet.
 
Savva och jag tänker på Tanja som skall få barn vilken dag som hels. Liten och rund är hon säger Savva. - Längtar du själv efter att få barn när du ser henne? undrar jag. - Jag kommer aldrig få barn, säger han och spejar ut i luften. Ögonen ser något jag inte ser.  - Jag har för låg självkänsla och har knappt energi ta hand om mig själv. En far ska ha energi att ta hand om sig själv, sin fru och sitt barn, och gärna lite energi till övers därefter.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0