Mytologisk afton

19 augusti
 
Där någon gång under början av sommaren, redan innan Frankrike, fick jag ett sorgset litet Miiip på facebook. Kvidandet var ett rop på hjälp. Hjälp att hitta på nåt kul. Kul! Det är klart att vi skall hitta på kul. Datumet blev satt till mitten av augusti, för där mellan rysslandsresan och närsta resa till Österrike fanns ett andrum i form av två omtentaskrivningar i Uppsala. Jaså. En utklädningsfest skulle det bli. Efter ett tag lyckdes jag och Ninis enas om ett tema: Mytologi.
 
Inför festen ordnade Nina en massa bål, städade och öppnade portarna till sitt hem i Fålhagen. Jag stod en hel dag (efter att ha kuggat min tenta) och kokte soppa, bakade kakor, mixade fram hummus och auburginröra. Bakningen slutade i ett fiasko genom att Moyras lilla hund på 2 kilo klättrat upp på det obevakade matsalsbordet och lyckats smaska i sig en halv kladdkaka. Det var kaos. Jag ringde veterinären med bultande hjärta, Moyra grät. 
 
Men fest blev det. Och det finaste av allt var att Moyra till sist för upp till festen, efter alla timmar på djurakuten, utklädd till Moyra - (eller var det Norna - den nordiska varianten?) med sotade ögon och en stor sax. Något annat som var mycket fint med aftonen var att alla gäster tagit till sig de bryska förmaningarna att förbereda sin ankomst genom att skriva en kort beskrivning av sig själva. Folk hade satsat som fan. Det var inte lätt att gissa! Så mycket intressanta och kluriga karaktärer som hade letats fram ur mytologiböckerna... Själv var jag  en av sällskapets enklare gissningar - Yggdrasil. Min beskrivning gick typ såhär.
 
Jag är hela världen - en ask. Under mig finns den heligaste plats där gudarna håller ting. Jag har tre rötter. En leder till människornas hemvist, Midgård, en till gudarnas Asagård och en till jättarnas land, Utgård. Ekorren Ratatosk springer upp och ner för min stam med meddelanden mellan örnen i kronan och draken som lever bland rötterna. I kronan har jag även 4 hjortar som betar. Vid en av mina rötter ligger ödesbrunnen där nornora spinner och klipper av trådarna som är våra liv. 
 
Bland besökarna hade vi även en Kentaur, krigsguden Mars, en kärleksnymf, självaste Venus, en mystisk Indisk karatär, en dotter till någon som gjorde att det blev årstider, Valkyria, Baccus och många fler. Många för avancerade för kunna minnas. Juni hade ordnat en så flott kentaurutklädnad. Hon som klär i allt så riktigt stilig ut med sitt lilla getskägg.
 
Det blev dans. Ett uppskattat musikkorsord med mytologifrågor som skrivits istället för tentaplugg. Aftonen avslutades med musikalskrålande vid pianot medan jag och Baccus städade upp i köket.
 
 
Detta stilrena getskägg... Och hemmagjorda horn av kartong.
Jag kan ju inte se stolt och vildsint ut. 
Här sitter de 
Sammanpressade läppar. Mars och ...Pomona.
Fina Agnes
 Moyra som Moyra <3
Vackra Sofia
Bilder på människor som gör musik får tala för sig själv. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0