Mjukt lack

Onsdagen 15 november
 
Jag kan skratta min lyckliga stjärna. För jag har hamnat som lärling hos en ukrainsk tryckkonstnär. Idag började vi med etsningstekniken "Mjukt lack". Etsning är en slags tryckkonst där man använder sig av syra för att skapa ett motiv i tryckplåten.
 
Jag hittade läraren av en slump när jag ringde ett av många random nummer för att finna en potentiell grafikkurs i Kiev. - Jag vill lära mig hur man gör grafik! Sa jag bestämt i luren. Den lilla gubben i andra änden svarade glatt "Jag bor utanför stan, men jag ska fråga en vän till mig om hon kan ta dig som lärling. Hon är Kievs bästa tryckkonstnär." Idag var jag för andra gången hos Oksana Stratijtjuck och vi satte igång med etsningen, eller aforte, som hon kallar det.
 
Ateljen består av ett enda rum med ett stort fönster och liten kokvrå. Toalett finns i korridoren utanför. Den långa byggnaden är full av små ateljeer som byggdes för stadens konstnärer på sovjettiden. Den i norra Kiev på adressen Stalingrads Hjältars Prospekt 44. Ateljen är sparsamt inredd. På det öppna golvet står en stor tryckpress i järn. En vacker maskin med stort svart hjul. 
 
 

Oksana skar ut och jämnade till en tunn plåtbit av zink som jag fick putsa med aceton. Den lades sedan på plattan på en liten spis och ett tunnt lager fett vax kavlades ut med gummikavel. Det var svårt att få det jämnt. Medan det där vaxet stelnade drack vi tе på torkade fläderblommor timjan och ingefära. Sen lades ett papper med min skiss av marakujablommor ovanpå det stelnade vaxet och jag satt djupt försjunken i en timme föjde alla linjerna.  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0