Tre möten i Georgien

Vilket varmt land! Varmt för att människorna där bryter bröd tillsammans. Pressar vin. Ler och bjuder in. Är nyfikna och ställer frågor. Är hjälpsamma och glada även om de inte lyckades sälja på dig det de ville.
 
Vad är en resa om inte en rad möten med människor som råkar leva just nu? Inte för 20, 50 eller 100 år sedan. Inte om 20, 50 eller 100 år. Utan bara just nu. Kanske de fanns eller kommer att finnas då eller senare. Men då var de eller kommer att vara andra.
 
En 10-åring, vad hette han? Med ögonen i kors, stela axlar och fingrar. En haltande gång. Han satt vid ett litet bord på trottoaren utan för sitt hus och sålde souvenirer. Men bara om kvällarna efter skolan, sa han. Magneter med statsmotiv och glitter på. De hade han gjort själv. Hans granne kom förbi och sa "Det där, det är en mycket listig business man." Pojken knep ihop ögonen och log ett gigantiskt leende. Lyckligt och förläget på samma gång. "Nej!"Han viftade upphetsat med magneten "Det här är ett fynd! Ett fynd! Ett fynd!!"
 
 
 
 
Jag och rumänen Dorin som bodde på samma vandrarhem åkte upp i bergen till Kazbegi. Bussturen var livsfarlig och Dorin som varit busschaufför suckade: "Den här mannen riskerar våra liv!" Vi överlevde och vandrade i två timmar upp till klostret på bergsplatån. Jag var mest tyst. Dorin pratadade. Först lite och sen mer och mer. Om sin tid i Israel, om grönsaksmarknader, film och jobb och familj. Han skulle lära sig baka pitabröd, för det är så gott. Det var som att bergsluften, löven och två lyssnande öron vars ägare mest svarade: jaha och mm, hade öppnat en kran av tankar och minnen att dela. Dorin sa att han var 3 veckor i Georgien på semester, utan frun och barnen. Vad märkligt, tänkte jag.
 
Sista dagen i Tbilisi när jag skulle ta avsked, sa Dorin: "Jag har inte talat sanning.. Jag är inte på semester. Jag gör en speciell behandlig som bara finns här i Georgien och i Ryssland." Multiresistenta bakterier hade angripit hans njurar och inget antibiotika fungerar. Sista chansen var denna behandlingen där bakterierna attakeras med hjälp av virus. "Vad händer om man inte behandlar de där bakterierna" frågade jag. "Då dör jag" sa han och log sorgset. 
 
 
 
Lasha satt på fredagsmorgonen i ett soligt rum iklädd en mycket kort morgonrock och rullade två jointar. Hans rökhosta hördes i hela huset. Men det gjorde också tonerna och musiken från hans rum.
 
Han rymde hemifrån som 13-åring och hoppade av skolan när han var 14. Som 15-åring började han med tunga droger och hallucinogena. "Varför förstör du din egen kropp?" undrade jag en kväll. "Jag vet inte, jag vill inte röka. Jag märker ju att jag knappt kan gå i en trappa längre. Jag skall sluta.. snart.." "Hashet och drogerna då, vill du inte sluta med dem?" "Nej inte sluta.. men mer sällan. Gräs skulle räcka ett par gånger i månaden. Nu röker jag flera gram om dagen. Jag funkar inte utan.. Har ingen energi."
 
Farmorn kom ut på trappen, tog fram en cigarett och knäckte av filtret innan hon gav den till sin sonson. 
 
"Jag tror inte jag kommer bli gammal, säger Lasha. "Alla säger att jag kommer att dö ung"
 
 
 
 Georgien, 20-24 oktober

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0