Natasha

 Natasha blev min första vän i Kiev. Jag hittade henne på en fest som vi båda hade hamnat på av misslag. Hon kedjerökte hela kvällen och brände hål i kjolen som hon lånat av sin mamma. Hon var nervös och blyg och pratade knappt med nån men blev jätteglad när jag frågade om vi skulle hitta på nåt. Att jag behöver en vän. 
 
 
Natasha är en äventyrare med stort mod. Efter universitetet åkte hon till Kina och jobbade utan att kunna nån kinesiska. En gång hittade hon en kackerlacka i sängen. Nu vill hon till Europa. "Det spelar ingen roll, jag kan jobba med vad som helst. På fabrik. Jag kan gärna jobba på fabrik!" Natasha har en master i nationalekonomi.
 
 
På tunnelbanan tar hon fram en liten ordbok och läser kollumer av tyska ord. Hon betalde tre ukrainska månadslöner till ett fuskföretag som lovade att ta henne till Tyskland genom Polen. Det polska arbetstillståndet tog flera veckor att ordna.
 
Natasha väntade hela november och december. "Jag kan inte lova att jag hommer på din konsert, sa hon veckan innan konserten, för det kan gå väldigt fort när jag få utresebesked!" I januari uppdagades att allt var lurendrejeri. Hon fick numret till en man som skulle föra henne ur Ukraina nattetid. När hon ringde numret kom inget svar.  Där rök 3 måndslöner och månader av väntan och förhoppning. Man får inte pengarna tillbaka i ett land som saknar rättsväsende.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0