Lägesrapport

Jag antar att mitt dyra löfte om att inte äta socker på en vecka sedan länge är bortglömt. Egentligen hade jag tänk låta det förbli i glömska. Men eftersom skadeglädjen är den enda sanna glädjen skall jag ändå berätta hur det gick.. Jag klarade inte min utmaning! Det höll i 4 dagar med hjälp av sockerfria salmiakpastiller. Sen en måndagmorgon visade det sig att den sista biten chokladtryffeltårta (som jag själv bakat) blivit lite tillknycklad i kakdisken och skulle slängas. Detta kunde jag inte gå med på. Så jag slukade biten. Och så var det med det.
Nu är jag tillbaka i Willy Wonkas värld igen och idag fick jag det mycket smickrade smeknamnet Kakmåns. Jag trodde det var en förkortning av kakmonstret. Men nej, det var en utsökt ordbild av katten Måns som smidigt smyger runt och äter kakor.
 
Och annars då? Jag bor ju i en egen lägenhet som är ett enda stort rum med en kokvrå och toalett. Det är ett gammalt kontor som de satt in en pytteliten men skön säng i. Jag har helt slutat att laga mat här. Min kyl är för varm och allt blir försört och jag har bara varit med om kattastrofer (mjau) på de där kokplattorna. Så du är min bestående hemmadiet pepparchips med dijonsenap, natchos, nektariner och vitt bröd med mikrad brieost. Flott.
 
DETTA ÄR MIN VIK. MITT HEM
 
Av olika anledningar har jag haft det lite besvärligt med sömnen. Efter en månad här kan jag på en hands fingrar räkna de nätter som jag sovit riktigt gott. Här blir det aldrig mörkt och jag har 3 fönster utan mörkläggande gardiner...Men detta är еgentligen inte problemet. Det är så att jag är ganska ängslig! Detta i kombination med en dörr med dåligt lås och för mig ovanliga ljud, diverse fåglar, djurarten och steg och knäppande har gjort det svårt för mig att sova tryggt. Varje steg som tas på övervåningen eller i garaget hörs som om det vore i mitt rum. Detta har väckt mig mången gång. En natt vaknade jag käpprakt i sängen och såg två fugurer utanför fönstret speglas i mina pepparkvarnar av glas. Det tog 10 livrädda sekunder innan illusionen löstes upp och jag såg att det bara var pepparkornen.
 
Nu till det trevliga!
Jag lever fortfarande efter veckor på en herrcykel utan fungarande bromsar. Om man bromsar för hårt med den enda bromsande bromsen: vänster frambroms, kastar cykeln av en som en häst. Därför har jag valt att inte bromsa de gånger jag nästan kolliderat med bil. Och trots detta överlevt!
Dikena är fula av blomster. Smörblommor, kamomill, kabbeleka, rödblär och midsommarblomster. Ängarna vita av hundkex! I blåbärsriset växer blommor jag aldrig sett förr. Och jag är expert på blommor.

 
I tisdags kom jag äntligen iväg till Mo i Rana! Dit skulle jag för att få ett nummer för att kunna betala skatt för att få lön osv.. Micke den hjälten skjutsade mig. Vägen var bergig och vacker. Här sitter Micke och njuter i sin svarta kepa.
 
På Coop XXL köpte jag en ny regnjacka som jag är mycket nöjd med. Er jeg pen?
 
 
Jag hade gjort en så ägig spellista till cafeet som hette Alla åldrar. Men så stängde spotify ute mig för att jag inte är i Sverige. Min snabba lösning blev en ihopslängd spellista på ryska facebook (VK: som är en mutant mellan facebook och gratis musiktjänst). Den listan blev inte populär! Trine stängde av den och sa att det lät som en kirkekonsert. Det var nog ett litet Ave Maria operastycke som slunkit med tror jag.. Inte meningen! Så igår satt jag hemma och rensade listan och lyssnade igenom allt noga. Jag flyttade panflöjterna och flesta stråkarna till min nya lista kallad "För klassiskt för Trine" (med <3) och ersattte med rysk reggae.
Men ett orkesterstycke kunde jag inte ta bort, för det är den ULTIMATA låten att dansa till när kaffesalen är tom och du efter 11 timmars arbete (och 3 bitar banankaka) plötsligt fylls av en mystisk men härlig kraft. 
 
Huuu så mycket film jag kollat. Massor gamla! Hälften var skit. Men den jag såg igår: The unbearable lightness of being, tyckte jag om mycket.
Jag älskar ju grisar
 
 
Adjöss och godnatt!
 
 

Kommentarer
Postat av: Helgi

Vackert! :-)

2015-09-29 @ 19:26:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0