Sonja

 
Här är Sonja Lundberg är en person som är så glad att få känna i mitt liv. Hon är en av mina allra största förebilder och jag tycker så mycket om att komma och hälsa på henne när jag är i Uppsala. Sonja är utbildad sjuksköterska och åkte ner och arbetade på barnsjukhus i Polen efter andravärldskrigets slut. Hon har varit hemmafru en lång period av sitt liv, men var ständigt aktiv och på spång med allt möjligt. Hon har testat sig fram, gått kurser i kroki, grafik, skulptur och måleri. Hon har rest vida omkring i Europa med sitt akvarellblock nära till hands. Idag är hon 90+,  en erfaren konstnär och hennes hem i Uppsala är fyllt med vackra tavlor och skulprurer som hon skapat själv. Hennes trädgård är fantastisk, med vitblommiga äppelträd och gräsmatta täckt av förgätmigej om våren. I många år hade hon ett sommarparadis vid sjön i Björklinge, dit jag och mina syskon kom och badade och plockade blåbär som små. Räven som syns på de sista bilderna har legat på lur på sin stol sen första gången jag träffade den för 20 år sedan.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0