После грозы будет солнце

Jag är i Finland! Efter en tolv timmars resa från St. Petersburg med minibuss och tåg, matsäck i form av mintkarameller och vindruvor, huvudvärk, citronmjölk och 3 hekto saltlakrits i Helsingfors, en tågresa till Kyrkslätt genom ett vilt regnväder: kom jag änligen fram till Sommarudden! Och gissa vad. Just när vi åkt över den lilla bron och in på den bekanta grusvägen genom skogen, lystes himlen, vattnet, rönnbärsbladen och alla daggdroppar på barr och blad upp av en starkt stålande sol.
Lycka
 
Stina och hennes yngsta
Eivor tiggs på äppelskal av labradorerna
 
Nu är det natt och så fort mitt hår torkat efter bastun ska jag gå och sova ensam i husvagnen ute på tomten. Jag är lagom mörkrädd men om det blir kris kanske jag lånar varghunden Ronja. Jag älskar att basta. Även om det var beckmörkt både utanför och innuti batun och jag var ensam och lite rädd sprang jag ner till bryggan och doppade mig två gånger. På bryggan i mörkret i det svala regnet och med det becksvarta vattnet framför och några dova åskknallar i fjärran var rymden pefekt för att kula. Jag kan inte kula, men hittade på min egen melodi och tonsprång och lät den skära genom mörkret och studsa mellan öarna där långt borta. Mäktig känsla: Naken i regnet. Svart vatten. Oändlig rymd. Mitt eko långt långt borta.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0