"Россия родина моя"

För två veckor och två dagar sedan åkte jag för att överraska Dani i Schweiz. Jag hade lyckats hålla den redan bokade resan hemlig i 7 veckor (vilket inte är det lättaste - ens över skype). Jag var LIVRÄDD över att missa mitt flyg som skulle avgå kl 8 på morgonen från Helsinki. Jag hade legat och grubblat många sömnlösa nätter över vad som skulle hända om bussen blev försenad till följd av tillfälligt stopp i gränskontrollen, överkörning av hjort eller överfall av rånare... Jag skulle missa planet och få ta bussen hem igen och det fick helt enkelt inte hända. Därför bestämmde jag mig för att åka ett halvt dygd tidigare med dagsbuss och sova på flygplatsen. 
 
Torsdag 28 feb
Jag hade valt ut det allra säkraste finska bussbolaget med stora toalettförsedda bussar, men kände mig varken orolig eller besviken när jag såg den lilla extrainsatta minibussen. Bussen var full av folk men jag fick sitta ensam där framme med chaffisen. Jag fösökte plugga trots att skumpet gjorde det nästan omöjligt. Chaffisen Andrei gav snart upp med att intressera sig för mig och började högljudt diskutera politik med resten av bussen. "Finland är ett värdigare land att bo i" sa han. "Där blir man iallafall inte bahandlad som en hund utav myndigheten." Men den lilla tanten på raden bakom höll inte med. "Ryssland, hemlandet mitt" Suckade hon förnöjt.
 
Andrei
Debattglada Natasha
 
Vid 9 tiden finsk tid blev jag avsläppt på flygplatsen. Jippi. Som tur var hittade jag en medelålders moskvitch sovandes på en bänk. Vi diskuterade politik och historia i några timmar. Han var antisemitist och stalinist på samma gång och var hemskt dålig på att lyssna, men det blev ändå en varaktig diskution. Och jag impade på honom med min envishet.
 
 
Sen var det dags att hitta en egen myshörna så att man kunde få sova lite ifred. Jag hittade mest stora tomma väntsalar och några övergivna sparkcyklar. Så jag tog mig en sparktur innan jag knöt mig på en bänk.
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Du skriver och fotar så himla fint Elin! Det är så härligt att få läsa om dina äventyr och din vardag i Ryssland. Ibland känns det som att jag får höra historierna berättade för mig över en kopp te hemma på Waldis. Jättekram!

2013-03-16 @ 17:17:38
Postat av: Helgi

Roligt att läsa! Vad kul att allt gick bra :-)

2013-03-17 @ 12:41:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0