ICA

Jag följde min kära mors intuition på lördagsmorgonen och cyklade till ica klockan 08.35 för att köpa bröd. Det är nog öppet, sa mor.

Förstås öppnade inte ica förrän klockan 9, och där satt jag 20 i 9 och orkande inte åka hem igen. Tiden gick ohyggligt långsamt men klockan tio i 9 var vi en liten skara på tre, utanför de låsta dörrarna. KLOCKAN 9! Utropade en nykomling, en svartbuskig och slokaxlad man. Det kunde jag ju ha känt!

Jaså, tänkte jag. Den här mannen tror sig kunna känna vilken tid ica öppnar. En rationell människa skulle ha alla viktiga öppettider uppskriva på sitt kylskåp eller titta efter på internet innan de ger sig av. Denna svartbuskiga man måste vara en fullkomligt irrationell person. Ja, världen är nog uppdelad i ratio och irrratio-lister och här står ju jag också: en irrationalist som litar på slumpen och på sin höjd känner efter innan 'en handlar.

Hemma sitter rationalisterna 20 minuter till och myser med sina undulater i godan ro medan jag väntar mig fördärvad. 

1 minut i 9 fylls torget av människor. Ett 20tal väntar otåligt. Klockan är ju 9 nu! Men kassörskan dröjer och även rationalisterna får vänta en extra minut. För den här gången.

 
Dani är en rationalist
Stella är en rationalist
Signe är en irrationalist
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0