Femtuuusen

 
Varför överraskas jag alltid av obehagliga saker på de mest alldagliga platser?
Ikväll skulle jag gå till bankomaten och ta ut min månadliga pengaranson, (den som jag skall köpa uzbekiskt bröd för de kommande veckorna).
5000 rubler går att ta ut i den lilla schweiziska automaten i centrum på min ö "V. O". Men bankomater är väldigt sparsamma av sig. Det går inte att få 5 stycken 1000 rubelsedlar utan ut hoppar en röd grann femtusensedel, en sedel omöjlig att bruka i en normal rysk butik -> särskilt hos uzbekiska bagare.
 
Jag bestämmer mig för att gå till den största matbutiken jag känner till på ön, de måste ju kunna ge mig växel. Jag menar; om jag kommer med samma belopp (en svenk tusenlapp) till Lutis i Uppsala så säger dom ju inte nej. ..Och så kan jag göra det snabbt och tyst, utan att någon rånare får reda på att jag bär på så mycket pengar.
Sagt och gjort! I matbutiken fyller jag korgen med allt jag kommer på: Äpplen, choklad till i veckan, mmm mangojuice och en glass, det är ju gott! 
Köerna till kassorna ringlar sig långa och jag ställer mig i den som har färst skumma män. Det här skall nog gå!
 
Kassörskan skannar mina varor. 100 rubler blir det (20 sek). Jag sträcker fram sedeln. Kassörskan tar den och bara tittar på den, smeker den omsorgsfullt ena hörnet, slår upp sin kassalåda. Pling! Sen vänder hon sig om mot de andra kassor och galer:   - Feemtusen rubel! Är det någon som kan växla femtuusen ruubel? Va? Feeemtusen rubel! De ringlande köerna stirrar. E hon knäpp den där utlänningen? tänker dom. Ska vi ta och råna henne?
 
Det är ingen som har växel. Jag signalerar på teckenspråk att hon kan ta tillbaka maten om jag får sedeln, hon är på väg att räcka mig den då butikschefen kommer, han har liksom resten av butiken hört tjutet. På lagret finns växel.
 
Jag går hem, äter min citronmyntaglass och kollar då och då över axeln. Jag har tur. Den här gången..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0