Dag 2

Hej. Idag var det storm när jag vaknade. Lyckades sova 10 timmar på min sovjetbrits och vaknade till schooooiiiischh schooooiisch.. Det var alltså vinden. Efter frukors hade det lugnat ner sig lite och jag tog på mig regnkläder, stoppade en 100 rubelsedel i fickan (lite drygt 20 spänn) och traskade iväg. Himmel --> grå. Trafik -- >9,8 av 10 (normalt?!).

Cirka varannan bil i Petersburg är minst 35 år gammal, detta resulterar i buller och en hiskelig avgasdoft. Efter 5 minuter (halvägs till Vinterpalatset) var huvudvärken ett faktum. Målet med promenaden var att hitta min skola, Statens Pedagogiska Universitet, men min karta var inte bara otydlig utan också på ryska. Jag hittade inte skolan, jag hittade ingenting. Klockan var plötsligt 3 och huvudet började snurra av psykisk utmattning och hunger. 

Som tur glimtade en matsal till i en källarglugg. Jag kilade ner. Livrädd att inte min rubler - värde 20 kr skulle räcka tänte jag fråga någon i personalen om råd. Jag frågade Matuppläggaren, en långbent typ med underbett om han talade engelska.

-Ruski

,svarade han och såg med ens ganska spänd ut. Som tur var kunde han framför mig i kön lite engelska och snart satt jag med en skål kokta grönsaker, en brödbit och plommonsaft framför mig. Gott!

Och det var historien om idag. 

 

 

 

 

Puuuss

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0