Strom, Flöde

2 aug, Moskva
 
 
'Vi blev kära samtidigt i varsin ny
 
Jag kan inte bytas ut
Jag är älskad för den jag är
 
Med tilllit är det möjligt'
 
Anja, 20 år
 
 
 
 
4 aug, Moskva
 
 
Inna Inna Inna
Håll min hand
Känn på den kalla flaskan
Den är sval den är skön
Inna
Håll min hand
Lyssna till den nynnande sången
Så skimrande var aldrig havet
Älskling i din första kyss
 
 
 
Det här är Anja
Nåd
 
Hennes mor är Sveta
Ljus
 
Hennes mormor är Inna 
Storm, flöde
 
 
Inna ligger på ett klostersjukhus i Moskva. Rummen är målade i dova färger. Inga tända lampor. Bara dämpat dagsljus från fönstren. På väggarna hänger ikoner och patriarker. Här får hon god vård. Inna.
 
Men stormen stillas. Flödet sipprar ut. Det är bara lite kvar. Korta andetag. En människa är döende. Så som alla människor varit eller en dag ska bli. Som min egen mormor var för 16 månader sedan. Och jag var inte där. Om jag varit där hade jag hållit hennes hand och sjungit svagt men starkt nog för henne att höra varje ton. Vårnatt och Så skimrande var aldrig havet.
 
'Men o milda vår, minns att du bärer förhoppning, och för de som aldrig får mera tänka på knoppning.' 
 
Inna höll min hand så hårt. Och jag sjöng. Hon kunde inte tala eller lyfta sin blick mot min. Men jag sjöng. Så skimrande var aldrig havet. Och blommorna aldrig så ljuvligt doftande. Älskling i din första kyss. Hon krafsade hårt med nageln mot min handflata. Hon levde och hörde. Så skimrande var aldrig havet. Älskling i din första kyss.
 

Kommentarer
Postat av: Ulrika

wow. det här är guld.

Svar: Tack Ulrika!
Elin

2017-08-12 @ 21:12:28
URL: http://nettelblad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0