Jokkmokk

Efter 2 år utan resor och en stark längtan att åka upp till norr tog jag beslutet att gör en snabb spontanresa med Astor till Lappland.
 
Jag och Astor tog nattåget till Gällivare. Det var höstens sista solgula dagar uppe i Lappland precis dagarna innan ett stort snöfall skulle dra in. Vi var bara i Gällivare en förmiddag, gick på museumet och fikade på cafe, pratade med en man om aktier. Gällivare kändes industriellt, hela stan bestod av låga hyreshus i gulgrått tegel.
 
Mitt på dagen tog vi bussen från Gällivare till Jokkmokk. Astor satt fastspänd i sitt säte och lekte fint och jag snackade med en annan norrlänning från Arjeplog om allt möjligt. Han var jägare och hade stor villa med jacuzzi hemma. Men nu var han skild och ensam i den stora villan. Frun bodde i lägenhet och hade fått ta barnen för han hade inte tid. 
 
I Jokkmokk vad det så himla fint med trähus och björkalléer, ett stort samemuseum, samisk folkhögskola, en ljuvligt vacker träkyrka med höga kopparbekrädda torn och en blank sjö. Frosten var otroligt vacker. Lövens kanter beklädda med gnistrande kristyr. Vi stannade bara en natt i Jokkmokk. Astor var sjuk och hade feberrosor på kinderna men höll ändå humöret uppe. På kvällen tog vi bussen tillbaka till Gällivare och åkte hem till Uppsala igen. Detta måste vara definitionen av en blixtvisit. 
 
Astor var lite för liten för att sova på nattåg. På vägen upp till Lappland ramlade han gång på gång ner från sin brits och vaknade. På vägen tillbaka bokade jag en hel 6-bäddars-kupé till oss och la 4 täcken på varandra på golvet så att det blev en madrass. Där sov han jättegott hela resan, men jag sov inte alls gott för jag var orolig att han skulle rulla in under britsen. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0