Årets första sju böcker

 
Älskade "Hon älskade" om fantastiska Signe Thiel. Tips!
 
 
Det här året har jag som mål att läsa eller lyssna på 20 böcker. Jag läste väldigt mycket böcker fram tills gymnasiet. Sen dess har det bara blivit den obligatoriska skolläsningen plus korta perioder av olika läsintressen. De ryska författarna har lästs tack vare ryskakurserna.
 
Men nu! Nu har jag insett att mitt problem är att jag inte orkar läsa med ögonen. Jag pallar inte sitta timme efter timme på en och samma plats och fokusera ögonen i en bok. Ljudböcker däremot, kan man lyssna på överallt (utom i metron för där är det så slamrigt). Jag tycker inte att man ska förväxla att lyssna med att läsa. Det är ju faktiskt två olika sinnen. Men att lyssna är faktiskt inte så mycket sämre än att läsa. Särskilt om man är pirncipfast och lyssnar om de bitar där man tappat koncertrationen. 
 
Årets första 7 böcker (i läst/lyssnad ordning och med poängsättning) är:
 
1. Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross 5/5 *
2. Den femte sanningen av Doris Lessing 4,5/5 *
3. 1947 av Elisabeth Åsbrink 3,5/5 *
4. Hon älskade av Helena Henschen 5/5 *
5. Jenny av Sigrid Undset 2,5/5 *
6. De sista vittnena av Svetlana Aleksijevitj 4/5 *
7. Tiggarflickan av Alice Munro 1/5 *
 
 
Bara Påven Johanna lästes med ögonen i Thailand. Resten lyssnades med öronen i Moskva. 
 
PS. Alice Munro är en grym författare. Det fattar jag trots att jag inte gillade den boken.. Borde läsa nåt mer av henne.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0