Sankt Petersburg

Tillbaka i Sankt Petersburg betyder tillfälle att minnas hur gott det är med råstekt potatis, kapris, ärtor och stekt lök. Särskilt när stearinsjusen fladdrar på bordet och en vit labrador rullar runt på soffan. I den här världen läggs man in 4 månader på sjukhus om man blir deprimerad och måste betala sjukvården om man inte vill få sjukdomen noterad i "papprena". Om papprena blir befläckade kan det påverka jobbmöjligheter och antagning till universitetet.
 
Det är en annan värld här. Man måste skriva två avhandlingar för att bli professor och skolungarna går i skola på lördagar. Lena visar bilder på sin mor som ligger död, vackert insvep i slöjor som en helig med slutna ögon och rosa läppar. Spetsflor i pappan, precis som hon bara sover. Arsenij har kommit i målbrottet och skall fylla femton. Han har gjort en film om hunden Jessica till engelskan. En riggad kamera och runda kex på bordet som bete. Tjuven stjäl vartenda nåbart kex när människorna lämnat rummet.
 
Det är snö på gatorna och jag väntar på spårvagn nummer 6 med pappa Misja. Om några dagar skall han bli farfar för andra gången. Kom tillbaka! Säger han till mig med de godaste ögonen och moustachen. Spårvagnskontrollanten oroar sig över att jag inte minns namnet på min hållplats. Men jag kom fram hel och hållen. Nu skall här drickas te. 
  
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0