Söndag 15 april

Idag är en speciell dag för det är sista ansökningsdag till svenska universitetsutbildningar.  Så vad gör man då? Funderar på livet. Åker i underjorden. Träffar Oksana. Sitter på en bänk. Pratar om livet. Åker i underjorden. Träffar Anya. Äter torkad guavabana. Sitter i ett kök. Pratar om drömmar. Lyssnar på Sonya. Äter hallontårta. Åker hem. Genom underjorden.
 
 
Igår lyssnade jag klart på Doris Lessings bok The Golden Notebook (Översättning: Den femte sanningen). Nu är jag såld på ljudböcker. Den där Gyllene notebooken var fett bra. Men den hade tagit ett halvår för mig att läsa med ögonen. Nu lyssnar jag på 1947 av Elisabeth Åsbrink och längtar till Berlin. Det finns så många områden som man skulle vilja utforska i det här livet. Och så många länder att bo i. Tysklands förflutna är så nära och så ofattbart.
 
Den femte sanningen handlar om sex, kommunism, kalla kriget och relationen kvinna - man. Lite förlegade ideer om hur kvinnan skapas av mannen. Men intressant insyn i 50-talet från ett vänsterfeministiskt håll. Värt! (4,5/5 stjärnor)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0