Russmarinad

När resten av världen själver av Russofobi sitter jag här och fullständigt marineras i Rysslandslängtan. Orsaken är att jag under kort tid pratat med flera vänner i Ryssland, och att jag idag för första gången sen jag åkte, fick prata med hela den familjen som jag bodde hos under läsåret i St. P.
 
Det är något som en kontra-basist sa, (eller var han kanske tubakonsertist?) på det lilla skakiga planet tillbacka till St. P, efter ett jullov i Sveriege/Schweiz.. Han förklarade varför han älskade Ryssland.
Han pratade perfekt engelska och levde i Holland med sin fru (också hon framgångsik musiker) och sina barn. I Europa är det så rent, så snyggt, så välordnat och i ryssland är en slags blandning av gammal sovjetstandard och ny brinnande kapitalism, sa han. Du trivs hur bra som helst i väst, sa han. Men när du kommer tillbaka till det kaosartade, den galna trafiken, det stinkande, smutsiga och nedgångna Petersburg, då fylls du av nostalgi och hemastadhet. Det var det där gamla, gråa, avgasiga, nedgångna, det oordnade ovh smutsiga som gav honom nostalgi. Just de där sakerna är vad jag saknar nu. Inte bullret, smutsen, eller bilarna. Men det nedgångna, sovjetiska som inte röjts undan. Och den ryska, extremt annorlunda världsbilden och kulturen. Som jag inte kan beskriva. Men typ att alla service arbetare har kostymen och små hattar på sig. Att intresset för gammal rysk konst, arkitektur och literatur fortfarande brinner i många unga. Alla sitter och läser i böcker. Att man håller mängder av tal och berättelser på högtidliga middagar. Och att man äter massa saltad mat, sovjetisk glass och soppor. Att kvinnorna sträcker på ryggen, för att det är vackert. Att gatorna putsas med riskvastar, att många saker är oteknologiserade, oeffiktiviserade..
 
 
De ryska matmarknaderna är fantastiska. Fulla av olika arter inlagd saltgurka, fiskar, vaxdukar, svinhuvuden, honung och mjölkprodukten i olika fetthalt och textur. 
I Moskva är kontrasterna stora, men vad är härligast? Förgyllda lyxköphus med finklädda turister eller kalas i grönskan mellan höghusen?
 

Kommentarer
Postat av: Rita

Så fina bilder, nu blir jag också helt nostalgisk. Det är verkligen precis som du beskriver det, jag saknar också det nedgångna, kulturellt annorlunda och smutsiga St Petersburg. Hoppas du har det bra, puss!

2014-03-24 @ 17:12:40
URL: http://ritamedkrita.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0