Utdrag

 
 
Han hade en gång i sin ungdoms dagar funnit henne fager och åtråvärd.
Han hade då kärlekskrank och ungdomsyr gjort sig många ärenden över
skogen till henne, hon hade inte varit avvisande, snarare varit varm i
ögonen. Men så plötsligt vände hon honom ryggen och sade bryskt nej
till vart upprepat frieri.
 
Bilder från mina lappmarksår, Einar Wallquist
 
 
 
Libidel och libidinnorna
med dormifiderna gled in
förvandlade av drogen
som av gryningsdagg
i lundar utan brist
 
Aniara, Harry Martinson
 
 
 
Det fräste våldsamt och hela berget blev inhöljt i ånga.
När den drev bort fanns ingen glöd längre. Bara en stor
grå Mårra som blåste snödimma.
 
Trollvinter, Tove Jansson
 
 
 
Det for ett litet grin över Thea Sundlers ansikte.
Hon visade sina spetsiga tänder. Det var bara för
en liten stund, men det var nog. Nu visste prostin-
nan vad hon gick för.
 
Charlotte Löwensköld, Selma Lagerlöf
 
 
 
Men prinsessan var ju ännu en häxa och tyckte icke
alls om Johannes; det kom reskamraten ihåg, och därför gav
han Johannes tre fjädrar av svanvingar och en liten
flaska med några droppar uti, sade till honom, att han
bredvid brudsängen skulle låta sätta ett stort kar, fullt
med vatten, och när prinsessan ville stiga upp i sängen,
skulle han giva henne en liten knuff, så att hon föll ned
i vattnet, där där han skulle doppa henne tre gånger, sedan
han först kastat fjädrarna och dropparna däri, så skulle
hon bli befriad från sin förtrollning och komma att hålla
av honom så mycket.
 
Reskamraten, H. C. Andersen
 
 
 
Visst hade jag reda på att vi
officiellt betraktades som lika värdefulla eller nästan lika
värdefulla som män - men bara i andra hand, bara där-
för att vi kunde föda nya män, och nya kvinnor också
förstås, som i sin tur kunde föda nya män.
 
Kallocain, Karin Boye 
 
 
 
Åter bygger man om fredagsmoskén i Herat. Minareterna står
smäckra mot sommarhimlen och ut mot den öppna gården ekar
arbetarnas steg under de mäktiga valven.
 
Resa i Afghanistan, Jan Myrdal
 
 
 
- Kom an nu, alla vidunder på en
gång, så ska vi se, vem som är starkast!
Men Fröken förklarade för henne, att
det inte fanns några vidunder i skogen.
Pippi blev mycket besviken. 
- En vidunderskog utan vidunder!
 
Pippi Långstrump går ombord, Astrid Lindgren
 
 
 
"Jag ville bara skaka hand med er", sa han. "Förut
har jag trott, att jag var den, som bäst förstod mig på
att längta i den här socken, men nu ser jag att jag
har fått min överman."
 
Kejsarn av Portugallien, Selma Lagerlöf
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0