Bajkal

Nu är mitt och Olgas sista sibirienäventyr över. Transibiriska järnvägen tog oss från Novosibirsk till Irkutsk, därifrån for vi med buss och färja till vår slutdestination: ön Olchon. En avlång ö av låga berg, stäppgräs, lärkträd och klippor i den bråddjupa sjön Bajkal.
 
Tågresan tog 30 timmar. Jag låg på min övre brits med näsan ut genom fönstret, läste bok, smygfotade våra grannar, spejade ut i björkskog efter björkskog och blev nekad att spela kort med Olga. 
Plötsligt var vi i Irkutsk!
Inte var dag man får skåda en gotisk kyrka
Vi övernattade hos Olgas släktingar, Evgenij och Natasha
Nästa morgon vinkade de av oss på bussen, vi satt på första parkett
Björkskog blev granskog och granskog tallskog. Så bredde sig ett kalt stäpplandskap ut framför oss med låga berg och torrt gult gräs. Sådan va jorden på Olchon.
Vi bodde i Olchons huvudby: en turistgryta som heter Khuzhir. Efter ett par timmars deppande över regnet i en matsal gjord av träbjälkar och Puins ansikte, kikade solen plötsligt fram och vi gick ner till stranden.
Vi ba: Naaaajs
Kvällen därpâ tog vi en lång promenad söderut längs kusten. 
I en hamn klättrade några pojkar runt på ett övergivet skepp.
Vi hittade väldens finaste badstrand med små mjuka stenar och spegelklart vatten som snabbt blev djupt. 
Nästa dag for vi på tur med minibussexcursion till öns norra spets.
Tillbaka for vi med ett litet skepp. Vattnet var blankt och blått
 
Tillbaka i Khuzhir kunde inte Olga lâta bli att bestiga Shaman stenen. Den lilla filuren med utsträckta armar uppe på den mindre klippan är Olga
Efters tre dagar av naturskönhet och 4 nätter usel sömn pga en extremt högt snarkande liten jude i rummet bredvid, påbörjade vi vår resa hem igen. Hejdå Olchon
I Irkutsk på vägen tillbaka köpte jag ett halvt kilo hallon, fotade fina trähus, hundvalpar till salu och grönsaker. 
Taxar till salu! (?)
En allt för burad katt
Jag blev god vän med våra grannar, särskilt Nastja 12 år. Vi trollade med skedar, åt salta pinnar i takt och drack Ivan Chai.
 
 
Så var det! Om tre timmar skall jag vakna och ta flyget till Moskva. På måndag är jag tillbaka i St: Petersburg, Hurra!
På återseende!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0