Förbannad vare smygrasismen. God Jul!

Här ligger jag i en soffa med Signe och bloggar på julafton! De andra är på julkrubba och bara jag, Axel och hundarna är hemma.
Igår åkte jag med mormor och morfar ut på landet för att fira lilljulafton. Det var fint, gott, mysigt, men stundvis lite obehagligt. En manlig släkting, med onödigt gäll och pratglad stämma - lite som ett brandlarm som man inte kan slå av. Var tvungen att under båda måltiderna komma med fientliga uttalanden om muslimer och romer. Första gången sa han plötsligt: "Det är därför jag HATAR muslimer, de låter inte gud försvara sig själv utan tror att de måste försvara honom." Ingen sa nåt, alla tuggade på som idisslande kor, någon flinade förläget. Jag var helt ställd och eftersom han var vänd mot mig svarade jag torrt, Jaha.
Andra gången fick han lite mer respons: "Har ni i Malmö också fullt med sånna där importerade tiggare från Rumänien?" sa han listigt. Jo det har vi, svarade nån. Ja ibland går de omkring med såna fejkbilder på sjuka barn som inte är deras, skrattade nån annan. Ja, men igår log nån sån åt mig, sa en tredje lite försvarande, annars sitter de ju bara och tycker synd om sig. Jag var mållös. Jag ville avbryta och skälla ut dom men jag kunde inte få fram ett ord. På vägen hem i bilen hände det som alltid händer när man blivit sådär ställd. I huvudet vilvlade det fram ett tal, en förbannad utskällning riktad mot branslarmsgubben, han som satt och spratt av iver att dela med sig av sin rasse-skit.
 
Jag hade kunnat säga
 
Det räcker! Vem har bett dig att sitta och sprida dina främlingsfientliga åsikter och prat. Jag sitter inte vid julbordet och sprider antikapitalistiska åsikter kring mig även om jag hade velat!
 
eller
 
Ursäkta, men jag råkar vara insatt i just frågan om tiggande romer. Faktum är att många tiggare visar upp bilder som verkligen föreställer deras sjuka släktingar. Iallafall gör de det fram till att de blivit misshandlade ett par gånger av svenskar, som precis som ni, tror att de ljuger. Tiggarna kommer till sverige just för att det är det bästa eller enda sätter att försörja sina familjer eller t.ex. sjuka barn. Om de jobbar organiserat eller ej  spelar ingen roll. Vem som helst fattar väl att varenda en av dem hellre hade haft ett vanligt jobb än att stå och knäna frysandes på gatan och "tycka synd om sig själv". 
 
eller 
 
Hörrdu Brandlarmet! Är inte du med i någon slags kristen frikyrka? Om det är så att ni om söndagarna sitter och pratar skit om muslimer och romer så skulle jag ge dig rådet att byta församling. Jesus Kristus viktigaste budskap är kärlek, förlåtelse och barmhärtighet. Det har t.o.m. jag snappat upp - utan att gå i kyrkan varje söndag. Romerna föds in i djup fattigdom, de är Europas största skamfläck och diskrimineras livet igenom. De förtrycks i Rumänien, i Frankrike, i Sverige, och nu: här vid vårt julbord. Av dig. Du som skall vara Jesus företrädare, den barmhärtige. 
 
 
 
 
Den farligaste rasismen utgör inte några neonassar i Kärrtorp. Det är rasismen mitt ibland oss i vår vardag som är värst. På de fördommar, den ovilja och rädsla som jag och du känner för dem som sitter på marken, stiftar våra politikerna lagar och program som strukturellt diskriminerar och förtrycker hela folkgrupper. Så byggs det murar kring romska kvarter i Slovakien. Så blir vi likgiltiga inför att flyktingar som överlevt den livsfarliga vägen till Europa direkt blir tillbakaskickade. Så framstår vi som världens herrar. 
Om nån vid dit julbord glider in i inhumana samtalsspår: Säg ifrån!

Asbra bildning om tiggeri och romer http://www.dn.se/sthlm/jag-ska-inte-behova-leva-sa-har/
http://www.svtplay.se/video/1661671/del-9-av-10
 
Julpuss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0