Lite av en fobi

 

Jag har insett att jag faktiskt är hemskt rädd för gamla damer. Inte gamla milt bortkollrade tanter utan damer: Skarpa, medvetna, envisa damer.

De senaste dagarna har jag levt i samma hus som en sådan. Men det var först imorse, då jag vaknade med en molande rädsla i hela kroppen som jag insåg faktum: Jag kände mig hotad.

Igår frågade mig nämligen mig husets dam något på ryska blandat med teckenspråk som jag uppfattade som: -Helen! Kan du laga mat? Något alldeles särskilt svenskt... Lena kommer hem.


Första frågetecknet: "Lena kommer hem".
Skall jag laga mat innan eller efter att Lena kommit hem? Antagligen innan (det här är säkert ett av hennes test..)
Jag tar fram min ordbok, slår upp och pekar på "imorn" (dagen innan Lena kommer hem)?
-Da da da! Hon tänker ett slag, sen tar slår hon upp ordboken och pekar på "vid behov".

Hon hade mig i sitt nät: När som helst (utan min vetskap) kunde hon förvänta sig att jag lagade hela familjen en typisk svensk middag. Jag var körd, jag behövde inte fucka någon måltid, hon avskydde mig säkert redan. Precis som den där mormor Nanna, i americafamiljen som kastade ut mig.

Idag var en tuff dag. Första halvan av dagen försökte jag lista ut vad och när jag skulle laga maten. När det väl var ordnat visade det sig vara lätt! Det räckte med att jag stuvade några kantareller! Resten ville hon gôra själv. Dessutom verkade det nu på kvällskvisten som att hon visst inte hatade mig.

Pustar ut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0